alexandra gorn

Eindelijk, de koffers zijn gepakt. Vakantietijd! Rust en genieten, wat was je eraan toe. En dan voel jij je ziek worden. Koortsig, hoofdpijn en doodmoe. Wat een tegenvaller.

Ziek zijn in de vakantie of weekend.

Dit overkomt heel wat mensen. Het heeft zelfs een naam gekregen: Vrijetijdsziekte. 
Jij bent niet de enige. En hoe komt dat? Wat kan jij ertegen doen? 

Je leefpatroon wijzigt plotseling

In het dagelijks leven ben je druk met werken, naast je eigen privé zaken. De tijd vliegt voorbij. Je vraagt veel van jezelf en van je lichaam. Dan heb je vrij. Je gaat anders leven. Meer of juist minder slapen. Anders eten en drinken, denk aan koffie en alcohol. Je schakelt over naar een ander dagritme. Je lichaam reageert hierop.

Afbouw van stresshormonen door rust

Door veel en hard werken ontstaat er een innerlijke druk. Deze druk ervaart je lijf als stress. En je lijf reageert hierop met stresshormonen zoals adrenaline en cortisol. Deze nuttige stoffen geven je lijf de opdracht om alle beschikbare energie in te zetten voor het mogelijke ‘gevaar’.  Duurt de stress langer dan je lijf lief is, dan legt o.a. cortisol je immuunsysteem plat. Er komt zo energie beschikbaar voor je ‘overlevingsmodus’. Een virus krijgt dan alle ruimte, omdat je immuunsysteem niet adequaat reageert. Door rust en ontspanning nemen de stresshormonen af. Het immuunsysteem mag zijn werk gaan doen en gaat de ziektemakers te lijf. Je krijgt koorts, hoofdpijn of andere kwaaltjes.

Moeite met loslaten van je werk

Heb je moeite met het loslaten van je werk? Misschien een beetje workaholic? Dan ben je verslaafd aan werken. Verslaving ontstaat meestal om iets vervelends te onderdrukken of te voorkomen. Bijvoorbeeld angst om te falen, bang voor afwijzing, moeite om iets voor jezelf te mogen doen. Dit levert ook stress op. Het contact met jezelf en je gevoel raak je kwijt. Geen tijd om voor jezelf.
Je wordt stressgevoelig, doordat je continu over je grens gaat. Hierdoor ben je nog gevoeliger om ziek te worden. Een weekje vrij zijn, kan zomaar een weekje ziek worden. Dit wordt ook wel het omgekeerde Kortjakje syndroom genoemd.

Voorkom vrijetijdsziekte

Wil jij de komende vakantie of weekend niet meer ziek voelen?

  • Kijk eens goed naar de balans tussen werk en privé. 
  • Stel bijvoorbeeld beter prioriteiten wat je echt leuk vind en wat moet.
  • Werk niet tot ’s avonds laat (thuis) door.
  • Plan een moment  ‘niets-doen’ in je weekagenda.
  • Drink minder koffie en alcohol.
  • Vergeet niet te sporten of ga je hoofd leeg wandelen
  • Ga naar een sauna of laat je masseren
  • Geef jezelf meer ruimte om over te schakelen naar vakantie-periode.
  • Stop eerder met werken om te ontspannen en je koffers te pakken.
  • Meer anti-stress tips

Voor en na de vakantie :
Ga meer luisteren naar het fluisteren van je lichaam

Je lijf heeft geen boodschap aan deadlines, maar wel aan rust en ontspanning.
Kom je tot rust dan ga je je lichaam voelen.  Opeens ben je bewust van alle kwaaltjes en pijntjes. Je lijf is gestopt met fluisteren en begint met hardop tegen jou te praten in (pijn) signalen.
Ga jij hierna luisteren of ga je dit negeren en slik je nog een extra pil of om er snel ervan af te komen?

Ik kan je helpen om beter te luisteren naar je lichaam.

Neem gerust contact met mij op.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.